I de seneste uger er ordet "metaverse" blevet ret fremtrædende ikke kun i kryptomiljøet, men også på traditionelle markeder.
Især siden Mark Zuckerberg annoncerede ændringen af Facebooks navn til "Meta", og hele hans plan om at gøre virksomheden til en stor metavers hub, der blander fysisk virkelighed med den virtuelle verden.
Det er ikke for mindre. Metaversen kan gøre store og ældgamle menneskelige længsler relateret til teknologi til virkelighed.
Hvad der tidligere kun var muligt at forestille sig, når man for eksempel så film som "The Matrix" , er der i dag administrerende direktører, der annoncerer deres nærhed til virkeligheden.
Når du tænker på, hvordan du griber muligheder i metaverset gennem tokens, uanset om du vil spille spillet eller ej, har vi listet 5 af de største spil, der er relateret til metaverset i dag. Det er værd at tjekke det ud!
*Denne liste er ikke en investeringsanbefaling, den informerer dig kun om de største projekter relateret til metaverset.
Decentraland (MANA)
Udgivelse (offentlig): 2020
Decentraland er en virtual reality-platform drevet af Ethereum blockchain, der giver brugere og spillere mulighed for at skabe, eksperimentere og tjene penge på indhold og applikationer.
Inden for den virtuelle verden køber brugere jordlodder, som de senere kan bruge til at bygge noget og tjene penge på.
Det er sjovt, at i dette spil værdier jorden i henhold til bevægelsen af mennesker på gaden. Næsten som i det virkelige liv.
Siden da har brugere skabt en bred vifte af oplevelser på deres virtuelle terræn (LAND) pakker, inklusive interaktive spil, omfattende 3D-scener og en række andre interaktive oplevelser.
Decentraland bruger to tokens: MANA og LAND. MANA er et ERC-20 token, der skal brændes for at erhverve ERC-721 LAND (ikke-fungible, kendt som NFT) tokens. MANA-tokens kan også bruges til at betale for en række avatarer, outfits, navne og mere på Decentraland-markedspladsen.
Axie Infinity (AXS)
Udgivelse: 2018
Axie Infinity bruger "Play-to-Earn" formatet, hvor folk kan tjene penge i det virkelige liv ved at spille et virtuelt spil, og over tid introduceres flere og flere nye funktioner.
I spillet er det muligt at generere indtægter fra salg af avatarer (Axies), og i fremtiden jord, kosmetik og forbrugsvarer. Spilleren kan også tjene SLP-tokenet ved at vinde kampe mod andre spillere.
I stedet for at handle med dem, kan spillere også reproducere deres digitale væsner, kaldet "Axies", ved at brænde SLP- og AXS-tokenserne.
Axie Infinity bruger NFT'er og blockchain-teknologi til at give spillere reelle gevinster.
Axie Infinity-universet er skabt på Ethereum-netværket.
For at begynde at vove sig, er det nødvendigt at købe mindst 3 væsner eller deltage i et 'stipendium' som Coingoback Play for at spille gratis og dele overskuddet med ejeren af Axies.
Prisen på AXS varierer afhængigt af spillets popularitet og efterspørgslen fra aktive spillere.
Spiltilstande:
- Eventyr (PvE): Spiller mod maskine (faser).
- Arena (PvP): Spiller mod spiller (rangering).
Denne forretningsmodel har skabt sin egen økonomi i Axie-netværket, som er baseret på modellen, hvor nytilkomne, der vil spille, skal købe Axie NFT'er, mens spillere, der allerede er i spillet, også opfordres til at skabe nye Axies og fortjeneste på deres salg.
Hypen omkring spillet har ført til en kraftig stigning i prisen på dets AXS token, som er steget kraftigt mod andre altcoins på det seneste.
Sandkassen (SAND)
Udgivelse: 2011
Blockchain-baseret Sandbox er en virtuel verden, der giver brugerne mulighed for at skabe, bygge, købe og sælge digitale aktiver i et spilformat.
Sandbox skaber en decentral platform for et spilfællesskab, hvilket er gjort muligt gennem formatet DAO (decentraliserede autonome organisationer) og NFT'er.
Platformen søger at introducere blockchain-teknologi i konventionelle spil, så brugerne kan være skabere og spillere samtidigt.
Med brugerne i centrum af indholdsskabelsen skaber Sandbox et metavers af spillere, der bidrager til udviklingen af platformen.
SAND-tokenet giver mulighed for decentral styring (det vil sige brugere deler deres synspunkter og ideer om projektudvikling).
Spilindustrien er et enormt uudnyttet marked, når det kommer til at adoptere blockchain-teknologi.
Ved at skabe et univers, hvor spillere kan skabe og indsamle blockchain-baserede aktiver, kan Sandboxen udvikle sig markant sammen med markedet.
Enjin Coin (ENJ)
Udgivelse: 2018.
Enjin Coin er et infrastrukturprojekt af Enjin, en virksomhed, der leverer et økosystem af indbyrdes forbundne blockchain- baserede spilprodukter.
Et eksempel på dette er Enjin Network, en social spilleplatform, hvor brugere kan oprette hjemmesider og klaner, chatte og hoste virtuelle varebutikker.
Enjin giver spiludviklere mulighed for at tokenisere spilgenstande på Ethereum blockchain ved hjælp af ERC-20 token for at understøtte de digitale aktiver, der udstedes på deres platform.
Det er dybest set det, der gør det muligt at købe, sælge og handle varer med værdier fra den virkelige verden.
For skabere og brugere tilbyder udstedelse af blockchain-aktiver gennem ENJ fordele såsom: at skabe nytte i spil og applikationer, sikre likviditet, gennemsigtighed og knaphed.
En anden Enjin-funktion, "smeltende"-funktionen, giver brugerne mulighed for at ødelægge deres blockchain-aktiver og genvinde deres værdi, hvilket gør tokenet antiinflationært.
VOKS (WAXP)
Aktiveret af blockchain-baserede værktøjer, som markeder for DApps (decentraliserede applikationer) og NFT'er kan bygges på, er WAX en blockchain skabt til at gøre e-handelstransaktioner hurtigere, enklere og mere sikre (for både køber og sælger).
Dens konsensusmekanisme er helt anderledes end den sædvanlige, DPoS (Delegated Bet Proof).
Ifølge virksomheden er WAX's delegerede Proof of Participation (PoS) motor 125.000 gange mere energieffektiv og bruger mindre end 0,00001 % af energien fra Proof of Work (PoW) netværk som Bitcoin og Ethereum.
WAX søger gennem sine personlige ressourcer og incitamentsmekanismer at optimere blockchains anvendelighed til brug i e-handel med det formål at opmuntre til afstemning af forslag, for eksempel.
WAX blockchain-arkitektur understøtter 500 millisekunders blokeringstid og nulsatstransaktioner for klienter.
Den gør også brug af stemmebelønninger til at tilskynde til deltagelse i udvælgelsen af blokproducenter og forbedringsforslag.
Ifølge dens officielle hjemmeside er millioner af NTF'er allerede blevet handlet på dets netværk, inklusive samlinger fra Major League Baseball (MLB), den amerikanske professionelle baseballliga, såvel som berømte videospil og underholdningsmærker som Capcom, Atari og Funko.
*Denne liste er ikke en investeringsanbefaling, den informerer dig kun om de største projekter relateret til metaverset.
Læs mere:
- Gråtoner afslører $1 billioner mulighed i Metaverse
- Mere decentralisering af… Centralbank? Om tilbagetrækningsoperationer med pix
- Bitcoin overgår PayPal i overført værdi
Top 5 Metaverse-spil for dig at kende indhold dukkede først op i Cointimes.